Každý z nás jednou snil o tom, že bude velkým podnikatelem, který bude řídit tisíce lidí po celém světě, bude večeřet jenom v nejlepších restauracích a spát v nejdražších hotelech, mluvit s velkými lidmi a celebritami. A potom spasí svět zázračným lékem na rakovinu, ustanoví královský rod a stanou se bohem. Takových lidí je a bude. Jenomže si představují jen to pozitivní – což opravdu není až tak pozitivní, jakmile se ocitnete v dané situaci. Najednou zjistíte, že do drahé restaurace chodíte proto, že to od vás společenský status vyžaduje.
Do drahých hotelů chodíte proto, že se očekává, že sebe i své klienty svěříte pouze nejlepším profesionálům. Setkáváte se s velkými lidmi, protože musíte, nikoliv proto, že chcete. To se potom všechno nadšení stane spíše nutným zlem. A ty haldy peněz? Ano, každý vidí rád tučné konto, ale už nechce vidět ty nekonečné hodiny úporné dřiny, které byly vloženy. A taková dřina může trvat klidně pět let. To už nikdo slyšet nechce. Nebo to, že valná většina úspěšných můžu a žen, kteří jsou zaopatřeni v rovině materiální, jsou ve více než 65 procentech sami a nemají rodinu? Nebo to, že lidé ve vrcholných pozicích jsou častěji stiženi syndromem vyhoření, alkoholismem či psychickými problémy? To už se vidět nechce, protože to kazí dojem.
Ano, vyplatí se to
Samozřejmě, pořád se máte lépe než člověk, který poslední peníze dal za jídlo, aby neumřel hlady. To je pravda. A problémy takovýchto dvou lidí jsou odlišné, v zásadě jsou však stejně vážné. To, že velký byznysmen řeší, jestli udělá dobrý dojem, je totiž přirovnatelné k tomu, že se bojíte, aby vás v ghettu místní šéf podsvětí neodstřelil, protože jste zakopli o jeho oblíbený kámen. Oba problémy totiž končí negativním důsledkem. Pokud ztratíte klienty a obchodní partnery, vítejte do psychiatrické léčebny, protože deset let v háji. Pokud zakopnete o ten oblíbený kámen, vítejte zmrzačení v nemocnici.
Lidé neví, co to vlastně znamená
nabízí zajímavý pohled na slovo podnikání. A zároveň nás seznamuje s jedním velkým faktem – lidé nevědí, co si mají představit pod podnikáním (tedy ti, co nejsou podnikatelé, že ano).